torsdag 4. juni 2009

Norsk Terminprøver.

Norsk bokmål terminprøve.
Navn: Sondre
Klasse: 2IFA
Dato: 15.05.09
Dikt og Lyrikkanalyse
Oppgave 1
Tekst: Ingvar Ambjørnsen, En falkpleiers bekjennelser fra samlingen ”Jesus står i porten”, 1988. Mannen og Falken er motivet. Jeg antyder at temaet er depresjon og hvordan han takler dette.
Denne teksten handler om men veldig så deprimert mann, som reiser til en hytte oppe i fjellet. Her skal han slappe av og få andre tanker i hode, en å ta selvmord. Han begynner og gå turer, der at på den ene turen finner han en falk.
Forfatteren legger fram denne novellen på en veldig rydding måte, den er lett og lese, og han bruker mange virkemidler som jeg skal komme nærmere inn på senere. Teksten er lagt fram i Jeg - person. Teksten kunne gjerne hatt litt mer avsnitt. Her et lite sitat fra novellen ”Den slags kvasifilosofiske funderinger var det jeg ga meg hen til. Jeg ble helt gåen når røkka kom. Rava rundt, tenkte bly, stein sement. Grein og banna”. Her ser du at han bruker stein, at han tenkte bly og sement og alle disse er tunge og forsovet triste ting. Altså steinen blyet og sementet er metaforer for hvor tung og trist han følte seg der. Novelle starter veldig mørkt, men dette er jo for å vise at Jeg personen er trist og deprimert så dette her og absolutt et virkemiddel og gjøre novellen ”grå”. Hovedpersonen har litt personal og autoral synsvinkel. At forfatteren har valgt en jeg fortelling gjør at du på en måte kommer mye nærmere personen, du føler mer med han, en vist det skulle vært 3person eller noe sånt. Du har denne falken som sitter fast i dette tornekrattet, som på en måte symboliserer jeg personen selv. Og hvordan gjør den det jo, fordi mannen finner denne fuglen sitter fast i tornekrattet, det samme gjør mannen også, han sitter fast i depresjoner, sorg og hat og dette gjør vondt i hans sjel. Når han selv kommer og redder denne fuglen, blir han et symbol på gud. Det går på en måte omvendt vei, altså mannen ønsket selv at gud sko komme og redde han ut fra det vonde, men istedenfor var han selv som reddet en fugl ut av det vonde. Han ønsket at gud skulle drepe han og få slutt på dette sånn at han kunne dra opp til gud. Han tar denne fuglen med hjem teiper vingen og skal gi den mat. Han prøver først med fiskeboller, men det nektet falken. Han får da en i de om og jage harene uten for huset hans, opp fra hiet i bakken sånn at han kan skyte den. Han tetter hullene med ved kubber og så tenner han fyr på gresset. En pelskrabat kommer opp og han får skutt den. Han tar så med dette lille pelskrypet inn til falken og gir han det, falken virket ikke så veldig begeistret over maten, men han satte klørne i dyret og spiste som bare det. Etter hvert så tre uker blir den frisk og den kan fly. ”Jeg tok fuglen med meg ut på trappa, og holdt den opp mot den tindrende blå vårhimmelen, Lille falk, sa jeg.- Nå kan du fly. Så slo jeg den i hjel mot dørkarmen. Det viser at jeg personen kom til å tenke på at fuglen var et symbol på han selv. Fuglen fikk masse hjelp og for å ikke snakke om det fest måltid hverdag, men den virket aldri så veldig begeistret og det kom hovedpersonen også på. Uansett hvor mye hjelp han får så vil han aldri ble kjempe lykkelig.
Personen er en veldig sjenert type, men det kan nokk komme av hvor deprimert han er og trist. Det skal mye til for at han blir glad. Han forandrer seg ikke i oppførselen, men han får andre tanker, glade tanker får han. ”Etter noen dager ble det bedre. Jeg vil ikke si at tilværelsen smilte, men den holdt i hvert fall opp med å flekke tenner. Livet lot til å akseptere meg, i det minste som en kreftsvulst som ikke måtte skjæres bort øyeblikkelig”. Her ser du at han tenker bedre. Han er på fjellet ikke så langt i fra skogrensen. Miljøet er med som en liten bakgrunns skildring, ”Rett ved stien sto fjellet i et lutrende fremspring, og i skyggen under hammeren var marka tett bevokst med et tornekratt i mannshøyde”. Her er den en liten miljøskildring som får fram bilde av personen og miljøet. Han bruker metaforer som tidligere nevnt, og han sammenligner seg med en kreftsvulst som tidligere nevnt, så det er en del sammenligninger og metaforer.
Temaet i teksten var sånn at jeg kunne lese den et par ganger før jeg forstod og fikk min egen mening om teksten. Men teksten var gripende og kjekt novelle. Jeg har forstått teksten med at mannen og fuglen var symboler på hverandre. Du kan nokk tolke denne teksten på forskjellige måter, og ha andre for meininger hva fuglen og de andre metaforene mente. Jeg forstod teksten og har vist med og forklare forskjellige metaforer og sammenligninger og symboler.
Vurdering: 3+

Ingen kommentarer: